צור קשר ישירות לנייד שלי: 054-4501848


May 12

שחייה בהריון | מה בין הריון והידרותרפיה? | טיפולי פינוק

במהלך שנותי כהידרותרפיסטית נשאלתי ע”י נשים בהיריון וע”י בעלים מודאגים, שאלות רבות הקשורות להריון והידרותרפיה.אני בעצמי עברתי שני הריונות במים בעודי מטפלת, עד לשבועות האחרונים של ההיריון ונהנתי מכל רגע.
‎במאמר זה אנסה להעביר את יתרונות הטיפול במים לנשים בהיריון ולאילו מצבים מועיל הטיפול וגם לענות על כמה שאלות נפוצות הקשורות לנושא.


‎‎במהלך ההיריון מתחולל בגוף האישה תהליך של גדילה, צמיחה, שינוי והבשלה. רוב הנשים מתעגלות כבר בשלב מוקדם של ההיריון. הגוף, בחכמתו, מרפד את עצמו כדי לתמוך ביציבה המשתנה. השדיים תופחים כדי להכין את עצמם להנקה.
‎יש נשים אשר שמחות בשינוי שמתחולל בגופן, אחרות מודאגות ומוטרדות מהשינויים שחלים בגופן. החברה המערבית מגדירה לרוב מהו “יופי”, “שלמות” ו”מוצלח” ואינה רגישה לצרכים המשתנים של אישה בהיריון. בעקבות הגדרות החברה, נשים רבות מתכננות, כבר במהלך ההיריון כיצד “להעלים” את השינויים שההיריון חולל בהן.
תפיסה אנושית רחבה, שאינה מתייחסת לאישה כאל אובייקט, תאפשר בראש ובראשונה לאישה, לחברה ולבן הזוג, לקבל שינויים אילו בברכה.

‎להלן מס’ תופעות ומיחושים אשר מתרחשים במהלך ההיריון, ולהם מענה טיפולי ומניעתי בעזרת הידרותרפיה:

‎שרירי רצפת האגן
‎מערכת של שרירים שעוטפת את פתחי רצפת האגן, השופכה, הנרתיק ופי הטבעת. שרירים אילו משפיעים על תפקוד האיברים הפנימיים וגורמים להם להיות מוחזקים כראוי במקומם, לא לצנוח ולשמור על תפקוד תקין.

‎השרירים נחלשים מסיבות שונות כמו התעטשויות מרובות, שיעול כרוני, עצירות כרונית, סחיבה לא נכונה של משאות וגם כמובן הריון ולידה. חולשה זו משפיעה על חיי היום יום – “בריחת” שתן היא תופעה שכיחה במקרה זה.

‎אפשר לחזק את שרירי רצפת האגן ולגרום להם להיות גמישים יותר. תרגול יומיומי יביא לרוב לתוצאות טובות.

‎תרגול רציף ואינטנסיבי ישפיע על המודעות של האישה לשרירים אילו ועל היכולת שלה להרפות אותם בעת הצורך ולתת להם לעשות את עבודתם – בתהליך הלידה, שרירים אילו דוחפים את ראש התינוק ומכוונים אותו אל תעלת הלידה. הרפיה זו חשובה מאוד גם בשלב הלחיצות.

‎במים ניתן לתרגל חיזוק שרירים אילו ע”י מגוון תרגילים ותנוחות. פעילות במים לחיזוק רצפת האגן מומלצת מאוד גם לנשים בהריון, כהכנה ללידה וגם לנשים לאחר לידה, על מנת לשקם שרירים אילו ולהמשיך בפעילות יומיומית ללא “הפרעות”.

‎תנועה
‎תנועת הגוף יוצרת אנרגיה המשפרת את תפקוד האיברים הפנימיים, מזרימה את הדם, מחזקת שרירים ושלד וגורמת לתחושה כללית טובה.

‎נשים רבות מתחילות לעסוק בפעילות גופנית מסודרת דווקא במהלך ההיריון. אז המודעות לגוף והאחריות על תפקוד הגוף נמצאים בשיאם. הלידה, כמשימה פיזית מאומצת, מסומנת כמטרה.

‎שיפור תפקוד לב ריאה : בספרה “האנציקלופדיה להריון ולידה” ממליצה הכותבת ג’אנט באלאסקז על הליכה ושחייה כפעילויות הבטוחות ביותר בהריון, המבטיחות תרגול אירובי מספק.

‎אני ממליצה על סגנון הגב (קלאסי או וגם חתירה) וסגנון החתירה לאישה בהריון. סגנון החזה עלול להגביר את הקעור בגב התחתון ולגרום לכאבי גב.

‎בהידרותרפיה משלבים גם הליכה ותרגילי אופניים במים כחלק מהפעילות לנשים בהריון.

‎השהייה במים נעימים (בניגוד למים קרים) עוזרת גם להרפיה של הרחם בזמן התנועה.

‎כאבי גב
‎כאבי גב הם מנת חלקן של נשים רבות. במהלך ההיריון משתנה גם היציבה, נפח הבטן גדל מאוד ומפעיל לחץ על עמוד השדרה. אם השרירים חזקים והיציבה נכונה, גוף האישה יתמודד עם השינויים ביתר קלות.

‎בהידרותרפיה אנו מבצעים תרגילים במים לשיפור היציבה, חיזוק והגמשת שרירי הגב הרבים, ולהקלה על כאבים.

‎העדר כוח הכבידה במים, מאפשרת ביצוע של תרגילים אילו בצורה נכונה ונעימה ללא תחושת הכובד של הבטן.

‎הרפייה בציפה על הגב, מאפשרת לאזור הגב התחתון “לנוח” לכמה דקות מהמעמס המופעל עליו במהלך היום, בעמידה או בישיבה.

‎חוסר המשקל במים מאפשר גם ביצוע תרגילים להארכת עמוד השדרה והורדת המעמס מחוליות עמוד השדרה והדיסקים שבינהן.
YouTube-Clip

‎בצקות
‎בצקת הריונית בהריון בריא מופיעה בדרך כלל בשליש האחרון להריון. הבצקת אשר מופיעה בעיקר בגפיים, נגרמת כתוצאה מלחץ הרחם המוגדל על כלי דם מרכזיים. לחץ זה תורם להפרת איזון נוזלי הגוף. הפרת איזון זה משנה את יחס הנוזלים שבתוך תאי הגוף, לבין הנוזלים שמחוץ לתאי הגוף. מצב זה מתבטא בהצטברות של עודף נוזלים מחוץ לתאי הגוף, בעיקר מתחת לעור.

‎מעבר לשינוי תזונתי כטיפול בבצקות, מומלצת גם מנוחה רבה כאשר הרגליים מורמות ופעילות גופנית מתונה.

‎בהידרותרפיה – אנו משלבים פעילות פיזית מתונה כמו הליכה במים, תרגילי אופניים במים ועוד, עם הרפיה בציפה על הגב בסוף הטיפול. (בזמן הרפייה ניתנת מנוחה רבה לגפיים הסובלות מבצקת).

‎אחת מתכונות המים החשובות היא שהמים צפופים יותר מאוויר ומפעילים על גוף הטבול בהם לחץ הידרוסטטי. לחץ זה מסייע בהפחתת הבצקת בגפה הפגועה.

‎התכווצות שרירים
‎התכווצות שרירים בשוקיים, בכפות הרגליים או במקומות אחרים בגוף נובעת בדרך כלל ממחסור בסידן ובמגנזיום או וגם בשל הפרעה בזרימת דם או בשל אספקת דם דלה לאזורי פריפריה בגוף (ידיים ורגליים).

‎דיאטה עשירה במינרלים וויטמינים ופעילות גופנית סדירה להזרמת הדם בגוף יקטינו את הסיכוי לתופעה זו.

‎שעורי התעמלות במים לנשים בהריון כוללים אירובי מתון במים, פעילות גופנית מתונה במים עמוקים, תרגילים למתיחת השרירים וחיזוקם. כמובן שניתן לבצע את הנעשה בשעורי ההתעמלות במים גם באופן פרטני בטיפול אישי.

‎מתח
‎מתח במהלך חודשי ההיריון הנו דבר נפוץ בעיקר אצל נשים אשר נמצאות בהריון ראשון. דאגות היומיום, השינויים הגופניים, השפעת ההורמונים, הפחד מהלא ידוע ועוד הרבה גורמים דומים, משפיעים על שלוות הנפש של האישה ההרה. הדבר הכי חשוב הוא למצוא דרך להירגע. תגובות מהסביבה הקרובה בסגנון “תירגעי – זה לא טוב לעובר” בוודאי שלא מועילות.

‎בהידרותרפיה – ישנן שיטות טיפול רבות שמטרתן העיקרית היא הרפיה כללית: ג’אהרה, וואטסו, waterdance, הי צ’י ועוד. שהייה במים חמימים תורמת להרפייה ומפחיתה מתח. רוב טכניקות הטיפול הרשומות מעלה מבוססות על עקרון של ציפה פאסיבית על הגב בשילוב עם אביזרי ציפה כאשר המטפל הוא זה שמניע את המטופל במרחב המימי.

‎אצל נשים בהריון, טכניקות הרפיה אילו יוצרות מקום בו האישה יכולה להתחבר לעובר שבבטנה, להתחבר להריון, היא מרגישה קלילה, עטופה במים נעימים ומרגישה את תנועת העובר ברחמה.

‎ניתן לשלב בטיפול גם חלק אקטיבי וגם הרפיה יעילה בסוף הטיפול ובכך להשיג מס’ מטרות טיפוליות.

‎כמו כן אפשר להתפנק על טיפולי הרפיה בלבד שלרוב נמשכים בין 50 דקות לשעה.

‎אני ממליצה לנשים בהריון, אשר מעוניינות בטיפול הרפייה, לפנות לטיפולי הג’אהרה.

‎* בכל מקרה יש לגשת למטפל/ת בעלי ניסיון בעבודה עם נשים בהריון, בברכה טיפולית מאושרת ע”י משרד הבריאות. אין לבצע טיפול עם יש צירים מוקדמים, הריון בסיכון, פתיחה או וגם ירידה של מים.

‎יש לעדכן את רופא/ת הנשים המטפל/ת ולקבל מהם אישור שההיריון תקין ואין מניעה לטיפול במים.

‎תופעות נוספות
‎תופעות ומכאובים נוספים שהטיפול ההידרותרפי יכול להועיל ולשפר:

‎כאבים בעצם החיק – תרגילים להעלאת המודעות לאגן, חיזוק וגמישות שרירי האגן ומפרקי הירכיים והקלה בכאב.

‎עייפות- עידוד זרימה טובה של אנרגיה ודם.

‎רגליים כואבות ועייפות – שיפור זרימת הדם ברגליים ע”י תנועה.

‎* על מנת להקל ולמנוע את אותן תופעות לא נעימות אשר נלוות להריון, יש חשיבות רבה לכך שהטיפול / מפגשים במים יתבצעו באופן רציף וקבוע.

‎הטיפול במים מהווה גם מקום של תמיכה רגשית באישה ההרה, מקום לחיבור בין האישה ההרה לעובר, להריון ולעצמה, בין אם זהו טיפול פרטני ובין אם מפגש של נשים נוספות בהריון.

‎שאלות נפוצות:
‎ש: באיזה שבוע אפשר להתחיל בהידרותרפיה?
ת: החל משבוע 14, ורק לאחר שרופא הנשים המטפל מיודע ונותן את אישורו לכך שההיריון תקין.

‎ש: האם ניתן לבצע את הטיפול עם יש בחילות והקאות?
ת: טיפול הרפיה בציפה על הגב אינו מומלץ למי שסובל/ת ממחלת ים. לאישה בהריון עדיף לחכות עד שתעבור התקופה בה היא חשה בחילות ומקיאה או לחלופין, להימנע מתרגילים הקשורים בשכיבה על הגב (ציפה על הגב), לאכול משהו קל כשעה לפני המפגש במים.

‎ש: האם אין סיכון לעובר במהלך הטיפול?
ת: העובר נמצא ברחם עטוף כולו במים. לא קיימת סכנה לעובר כתוצאה מהטיפול במים. נהפוך הוא העובר חש את תחושת ההקלה על גוף אמו דבר המיטיב עמו. השהייה במים מאפשרת לחוש טוב יותר את תנועות העובר.

‎ש: האם מים חמים אינם מסוכנים לאישה בהריון?
‎ת: הסכנה במים חמים קיימת כאשר המים בטמפ’ של מעל 37 מעלות. ברכה טיפולית זו ברכה בה טמפ’ המים נעה בין 32-34 מעלות. יש להימנע מכניסה ל ג’אקוזי וסאונה. לפני תחילת הטיפול יש לוודא שהברכה אכן טיפולית ועומדת בדרישות משרד הבריאות. בברכות תקינות, מפורסמות תוצאות בדיקות המים במקום גלוי לכל.

קרדיט:
‎המאמר מבוסס על הספר “טבעי ללדת” המדריך המקיף להריון ולידה.נכתב ע”י גילה רונאל, מירה ארצי-פדן ועלמה כהן-ורדי. עריכה מדעית: ד”ר יעל ארבל-דירוא

No comments yet.

Add a comment